در مورد خواص پسته چه می دانید؟


پسته یکی از آجیل های خوشمزه و پر طرفداری بین مردم است که علاوه بر خواص بی نظیر آن بر پوست و زیبایی برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.

فواید و خواص پسته برای پوست مو و سلامتی و عوارض مصرف پسته

پسته یکی از اعضای مهم و ثابت آجیل ایرانی است که میزان پتاسیم آن با این جثه کوچک برابر با پتاسیم پرتقال است و به علت داشتن مواد مغذی از اهمیت بسیاری برخوردار است. استان کرمان و شهرستان رفسنجان، مراکز اصلی تولید پسته در ایران بشمار می آیند. پسته،عضو ثابت آجیل با وجود جثه کوچک خود سرشار از منابع مفید و مغذی برای سلامتی انسان است ؛

Description: خواص پسته
ارزش غذایی پسته :

حاوی مواد مغذی،مانند:

کربوهیدراتها، پروتئین، اسیدهای آمینه ،چربی و فیبرهای رژیمی می باشد.
پسته همچنین غنی از مواد معدنی ،پتاسیم، آهن، کلسیم ،روی ،مس و سدیم هستند.
این آجیل، دارای ویتامین های ضروری ،مثل:ویتامین ث ، ب6، آ، کا، تیامین، فولات، کولین ،اسید و بتایین است .

در 100 گرم مغز پسته منابع زیر موجود است :

مواد چرب 54 گرم
کلسیم 130 میلی گرم
فسفر 500 میلی گرم
آهن 7/5 میلی گرم
مواد نشاسته ای 15 گرم
آب 5/2 گرم
پروتئین 20 گرم
پتاسیم 950 میلی گرم
ویتامین آ 230 واحد
ویتامین ب 1 0/7 میلی گرم
ویتامین ب 3 1/5 میلی گرم

خواص پسته برای پوست و مو

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.
1. آکنه و جوش صورت
پسته حاوی مقادیر قابل توجهی سلنیوم و ویتامین E بوده که باعث کاهش التهاب می شود و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

ماسک پسته برای پوست

دو قاشق چای خوری پودر پسته را با ½ قاشق چای خوری آرد جو و ½ قاشق چای خوری آب لیموترش تازه ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید
2. جوان سازی پوست صورت
مقادیر بالای ویتامین E موجود در پسته برای کاهش چین و چروک پوست مفید بوده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.
همچنینآنتی اکسیدان های موجود در پسته یکی از عوامل مهم در پیشگیری از پیری زودرس می باشند.
ماسک صورت با پسته
یک قاشق غذاخوری پودر پسته را با 3 تا 4 قطره عسل ترکیب کنید و آن را بر روی صورت و دور چشم ها بمالید، بگذارید 20 تا 25 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.
3. سرطان و عفونت پوست
ویتامین B6 موجود در پسته باعث افزایش گلبول های سفید و قرمز خون شده و در جلوگیری از سرطان و انواع عفونت پوستی موثر می باشد.
4. مرطوب کننده طبیعی پوست
۵. از بروز دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) پیشگیری می‌کند
این مشکل معمولا در سنین پیری رخ می‌دهد. دژنراسیون ماکولا منجر به از دست دادن بینایی می‌شود و سبب می‌شود که خواندن و نوشتن برای فرد مبتلا دشوار شود. همچنین این احتمال وجود دارد که چهره‌ها برای افراد مبتلا به این مشکل تار به نظر برسند، و تشخیص افراد دیگر برای آن‌ها بسیار دشوار باشد. بدن انسان دارای رادیکال‌های آزاد است که به سلول‌ها آسیب می‌زنند و همین منجر به بروز دژنراسیون ماکولا می‌شوند. پسته حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام لوتئین و زآگزانتین است. گفته می‌شود که پسته با رادیکال‌های آزاد به سختی مبارزه می‌کند، به طوری که زنده ماندن برای آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. پسته به این ترتیب می‌تواند از آسیب سلولی جلوگیری کند.
۶. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
ایمنی کلمه‌ای است که در زندگی ما به طور منظم استفاده می‌شود، چرا که همه‌ی ما گاهی بیمار می‌شویم. گلبول‌های سفید خون باید به برای مبارزه با میکروب‌ها و باکتری‌هایی که منجر به عفونت در بدن می‌شوند، به اندازه‌ی کافی قوی باشند. ویتامین B۶ موجود در پسته سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند چرا که در عرضه‌ی اکسیژن به خون کمک می‌کند.
۷. از خواص پسته این است که غدد را تقویت می‌کند
بدن ما غدد مختلفی دارد که باید برای انجام وظایف خود سالم بمانند. غده‌ها در صورتی می‌توانند درست کار کنند که جریان خون غنی به آن‌ها وجود داشته باشد. غددی وجود دارند که پلاکت‌ها و سلول‌های خونی را تقویت می‌کنند و مانند سپری برای بدن هستند. مصرف یک مشت پسته یک ضرورت برای بدن است.
۸. از خواص پسته این است که از عفونت جلوگیری می‌کند
ما اشیاء زیادی را در روز لمس می‌کنیم و همین ممکن است به بروز عفونت منجر شود. اعتقاد بر این است که ویتامین B۶ از عفونت جلوگیری می‌کند و پسته حاوی ویتامین B۶ است. این مغزهای خوشمزه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
۹. از سرطان جلوگیری می‌کند
هنگامی که این سلول‌ها تعدادشان زیاد می‌شود، تشکیل تومور رخ می‌دهد. این تومورها به سرطان ختم می‌شوند. گفته می‌شود که پسته یک منبع غنی از ویتامین B۶ است، و گلبول‌های سفید خون را تقویت می‌کند، و سبب می‌شود که آن‌ها توانایی مبارزه با سلول‌های سرطانی و دیگر اختلالات را داشته باشند.
۱۰. التهاب را کاهش می‌د‌هد
پسته دارای خواص ضد التهابی است و به مقابله با التهاب کمک می‌کند. این مغز ویتامین A و ویتامین E دارد و همین باعث می‌شود یک محصول خوب برای پوست باشد.

خواص داروئی پسته
مصرف پسته در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی تاثیر بسزایی دارد.همچنین برای آرامش و تنظیم ضربان قلب و آرام کردن اعصاب مفید است و کلسترول بد را کاهش می دهد.
 -
مغز پسته به علت داشتن آهن خون ساز است و آنهایی که مبتلا به کم خونی هستند باید حتما روزانه مقداری پسته بخورند.
 -
خوردن پسته نیروی جنسی را تقویت می کند.
 -
مغز و ذهن را تقویت می کند.
 -
برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است.
 -
برای باز کردن مجاری کبد مصرف پسته توصیه می شود.
 -
پسته معده را تقویت می کند.
 -
برای تسکین سرفه مفید است.
 -
اسهال معمولی و اسهال خونی را درمان می کند.
 -
جوشانده پوست درخت پسته برای برطرف کردن خارش اعضای تناسلی زنان مفید است.
 -
جوشانده پوست و برگ درخت پسته برای رفع درد و خارش مقعد مفید است.
پسته چون حاوی مواد مغذی مناسب به همراه ویتامین ها بوده و کالری بالایی دارد ، مصرف آن به ورزشکاران، دانش آموزان، نوجوانان به خصوص در سنین رشد و به زنان باردار و شیرده توصیه می شود.

در صورت ادامه مصرف پسته در طولانی مدت می توان به بهبودهای حاصل شده در فشارخون زمان خواب، واکنش عروق به اضطراب و کنترل فشار قلب امیدوار بود.

-
پسته طبیعتی گرم و خشک دارد و حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی، مواد نشاسته‌ای غنی و مواد معدنی‌ای نظیر پتاسیم و منیزیم است که بسیاری از نیازهای بدن را تأمین می‌کند.

-
بعضی محققان عقیده دارند که پروتئین پسته به اندازه‌ای است که می‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای گوشت و حبوبات دانست. در ضمن روی موجود در آن نیز در رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن بسیار مؤثر است.

-
علاوه بر اینها وجود کلسیم و آهن در پسته سبب شده که این نوع خشکبار نقش بسیار مهمی در استحکام‌بخشیدن به استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین درمان بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی‌های ناشی از فقرآهن داشته باشد.

خوردن پسته برای افزایش حافظه و تقویت ذهن نیز مفید است ولی باتوجه به اینکه خاصیت چاق‌کنندگی دارد، اگر رژیم دارید، اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید.

-
برای رفع طبیعت گرم پسته که باعث ایجاد کهیر یا دانه‌های قرمز رنگ پوستی می‌شود. بهتر است آن را با برگه زردآلو، هلو یا انار ترش مصرف کنید تا گرمی آن، قدری خنثی شود.

-
برخلاف خود پسته، پوست آن خاصیت سرد و خشک دارد و مصرف آن برای تقویت معده و قلب توصیه می‌شود. در ضمن اسهال را نیز برطرف می‌کند.

علاوه بر اینها برای خوشبوشدن دهان و تقویت لثه‌ها می‌توانید پوست تازه پسته را جویده و برای مدتی در دهان نگه دارید.









Comments

Popular posts from this blog

در مورد گیاه سورنجان چه می دانید؟

فواید نخود و خواص این حبوبات برای سلامت بدن

درمان کبد چرب با پسته و سایر مغزهای آجیل