گردو و خواص آن


گردو را به نام "غذای مغز" نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا ۳ فراوان آن می باشد. برای درست عمل کردن مغز، به امگا ۳ نیاز داریم.

مصرف ۴ عدد مغز گردو در روز موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا ۳ می گردد.

یک چهارم فنجان مغز گردو، در حدود ۸/۹۰ درصد نیاز روزانه بدن به این چربی ضروری را تامین می کند.

موسسه غذا و دارو پیشنهاد کرده است که برای سلامت قلب روزانه ۳۰ گرم گردو بخورید.

گرچه فواید زیادی در آجیل پنهان است، بعضی ها به گمان این که آجیل موجب افزایش وزن می شوند، از خوردن گردو و دیگر آجیل ها امتناع می کنند. ولی ثابت شده است، افرادی که حداقل ۲ بار در هفته آجیل مصرف می کنند، احتمال افزایش وزن در آنها به مراتب کمتر از آنهایی است که اصلا آجیل مصرف نمی کنند. پس به گمان این که اگر گردو یا آجیل بخورید چاق می شوید، این غذای بسیار خوشمزه و مفید را از خود دور نکنید.
خواص گردو برای پوست و مو
نکته مهم (تست عدم حساسیت) : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.
1. جوان سازی پوست صورت
مقادیر بالای ویتامین های گروه B موجود در مغز گردو به کاهش استرس که یکی از علل چین و چروک پوست صورت و دور چشم می باشد، کمک می کند.
ویتامین E موجود در گردو در واقع یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش رادیکال های آزاد کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.
ماسک گردو برای پوست صورت
4 عدد مغز گردو را با 2 قاشق چای خوری جو، 1 قاشق چای خوری عسل، 1 قاشق چای خوری خامه و 4 قطره روغن زیتون در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید تا خمیر صافی به دست آید، آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید بماند تا خشک شود سپس با آب گرم بشویید.
2. مرطوب کننده طبیعی پوست
مغز و روغن گردو دارای خواص آبرسانی قوی هستند که به عنوان مرطوب کننده پوست عمل کرده و به درمان خشکی آن کمک می کنند.
3. رفع سیاهی دور چشم
گفته می شود که استفاده منظم از روغن گردو به دلیل خواص آرامش بخش طبیعی به درمان سریع پف و سیاهی دور چشم کمک می کند.
4. تقویت و افزایش رشد مو
گردو منبع خوبی از پتاسیم، اسید های چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 می باشد که باعث تقویت فولیکول های مو شده و به افزایش رشد مو کمک می کند.
5. درمان شوره سر
مغز و روغن گردو دارای خواص مرطوب کنندگی طبیعی هستند که پوست سر را هیدراته کرده و به پیشگیری و درمان شوره مو کمک می کنند.

فواید بسیار مهم گردو در روایات معصومین و طب اسلامی

گردو فواید فراوانی برای سلامتی دارد و به خاطر وجود امگا 3 فراوان در آن و شباهتش به مغز آن را به نام غذای مغز می شناسند.در روایات اسلامی از گردو به عنوان غذای مکمل و رفع کننده زیانهای احتمالی برخی مواد غذایی یاد شده است.
در این بخش از سلامت نمناک به خواص گردو از نظراطباء سنتی و کلام معصومین می پردازیم.

کلام معصومین درباره خواص و فواید گردو

گردو فواید زیادی دارد که این فواید در روایات معصومین (ع) اینگونه آمده است:
مصرف گردو همراه پنیر و نان بسیار مفید است به طوریکه در برخی روایات آمده است اگر هریک ازگردو و پنیررا به تنهایی بخورید درد و بیماری و ضرر به سراغ شما می آید.عن الرضا عن آبائه عن علی بن الحسین ع قال :شیئان ما دخلا جوفا قط الا افسداه الجبن و القدید.
امام رضا (علیه السلام) می فرماید :دو چیزند که هرگاه داخل معده شوند سبب فساد آن می گردند:پنیر و گوشت مانده اما اگر به همراه پنیر ، مغز گردو بخورید نه تنها مضرو مکروه نیست بلکه غذای مفیدی است که از آن به شفاء تعبیر می شود.
خوردن گردو موجب جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا می شود . درون گردو چربی های مفیدوجود دارد که موجب کاهش کلسترول بد خون وپیشگیری از تصلب شرایین می شود. مصرف گردو سبب کاهش مرگ ناگهانی بر اثر اختلالات قلبی و گرفتگی عروق می شود.

خواص گردو در روایات و کلام معصومین (ع)

محمد بن ابراهیم جعفی گوید:مردی از دل پیچه شدید به امام رضا (علیه السلام) شکایت کرد زیرا داروهای زیادی مصرف کرده و این داروها درد او را برطرف نکرده بودند بلکه موجب افزایش درداو نیز شده بودند و خواست آن حضرت برایش دعا کند:
محمد بن ابراهیم گوید:امام رضا (علیه السلام) تبسمی کرده و فرمودند:وای بر تو! اگر من از خداوند بخواهم که آن برطرف شود همانا از خداوند می خواهم به حول قدرت خود آن را از تو برطرف گرداند.
سپس زمانی که دل پیچه تو شدید شد، گردو یی را داخل آتش کن تا حرارت به داخل آن برسد و همه پوستش را تغییر دهد و بعد آن را بخور که در همان ساعت دل پیچه ات آرام گیرد.
امیر المومنین (ع) فرمودند:خوردن گردو در تابستان سبب گرمی و حرارت جسم می شود و موجب پیدایش کورک و دمل و جوشهای چرکین در بدن می گردد اما مصرف آن در زمستان کلیه ها را گرم نگه می دارد و سردی و برودت را از بدن دفع می کند.
محمد گوید:به خدا سوگند یک بار آن را انجام دادم، دل پیچه از من برطرف شد به اذن عزوجل.




Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

در مورد گیاه سورنجان چه می دانید؟

فواید نخود و خواص این حبوبات برای سلامت بدن

درمان کبد چرب با پسته و سایر مغزهای آجیل